Vansker med språklyder og språk
Språklydvansker
Uttalevansker og fonologiske vansker
Dersom man har vansker med å uttale lydene i ord riktig kan det være snakk om artikulatoriske vansker.
De vanligste uttalevanskene som kan vise seg hos barn i barnehagealder og tidlig skolealder, er vansker med J, K, G, L, R og S. Man kan også streve med andre språklyder som viser seg i et mer sammensatt språklig bilde.
K/G-lyd er ventet å være mestret ved rundt 5-års alder.
R-lyd er ventet å være mestret ved omkring 6-års alder.
S-lyd er ventet å være mestret ved 7-års alder.
Øvrige språklyder er ventet å være mestret før fylte 5 år.
Våre logopeder jobber blant annet med POPT og Metafon i behandling av språklydvansker – behandlingen tilpasses hva barnets utfordring omkring språklyder er.
Vi foretar alltid språklydtester, observasjon av spontantale og bruken av språk i sosiale situasjoner.
Å innføre den nye språklyden til dagligtalen kan for mange ta tid, og kan kreve at man får tett logopedisk oppfølging i en periode.
Språkvansker
Vansker med språkforståelse kan vise seg ved at man skårer dårligere på tester for språkforståelse enn det som er forventet ut fra personens alder. Dette omhandler forståelse av ord og setninger - kontekst i språk, samt begrensede ferdigheter i ordforråd og begrep.
Årsaken til språkvansker kan være mange, det kan for noen være medfødt og del av en diagnose, for andre er det kun forståelsen og bruken av språk som gjør seg gjeldende.
Ta kontakt med oss for å drøfte ditt barn.
Lese- og skrivevansker
Personer som strever med lesing og skriving kan ha dysleksi. Dysleksi kjennetegnes av vansker med å avkode ord riktig, og at det er vanskelig å oppfatte og skille språklyder fra hverandre. Det kan også være utfordrende med rettskriving. Andre som strever med lesing og skriving har ikke nødvendigvis dysleksi, men kan likevel ha behov for utredning og tiltak.
Nidaros Logopedtjeneste tilbyr utredning for lese- og skrivevansker, dysleksi.